Що поширюється швидше: правда чи брехня? Нещодавно було проведе дослідження щодо поширення правдивої та неправдивої інформації. Виявилося, що неправдива інформація поширювалася швидше. Чим оригінальнішою та емоційнішою була новина, тим охочіше ділилися нею користувачі.
Розуміючи принципи, за якими нас намагаються дезінформувати, нам буде простіше захиститися від цього.
10 базових правил, як не стати жертвою дезінформації:
Читайте більше, ніж назву. Якщо проглягнути новину до кінця, можна виявити, що назва ніяк не пов’язана з текстом новин або ж у ній немає жодних даних, які підтверджують її правдивість.
Завжди шукайте декілька джерел інформації. Це можуть бути ЗМІ, журналісти в соцмережах і експерти. Але обов’язково джерел має бути декілька.
Не варто покладатися на інформацію з маловідомих сайтів. Пошукайте цю саму інформацію на перевірених, серйозних та професійних інформаційних сайтах.
Часто вкиди йдуть від порожніх або свіжостворених акаунтів у соцмережах, або від акаунтів, що є підробками відомих медіа новин.
Перевіряйте дату публікації. Стара новина може бути актуальною поточним подіям.
Ніколи не плутайте факти з коментарями. Не варто повністю довіряти свідченням очевидців. Як правило, такі дописувачі не називають своє ім’я та прізвище, приховують обличчя.
Не впевнені в інформації – не поширюйте її, щоб мимоволі не стати частиною дезінформаційного потоку.
Довіряйте собі та прислуховуйтеся до здорового глузду. Людиною, яка думає, важко маніпулювати.
Фотофейк. Користувачі соцмереж (а інколи навіть ЗМІ) нерідко поширюють неправдиві світлини. Для визначення правдивості фото чи інших картинок в інтернеті потрібно не більше кількох секунд. Якщо ви користуєтеся браузером Google Chrome, достатньо лише «клікнути» на підозрілу картинку правою кнопкою миші і обрати пункт «Знайти картинку в Google». Це покаже аналогічні та подібні фото. Першоджерелом варто вважати фото, що було опубліковане першим – часто воно ще й найвищої якості.
Відеофейк.
Намагайтеся знайти повнометражне відео, а не його фрагмент чи спеціально змонтований відеоролик.
За ключовими словами знайдіть цей відеоролик на інших сайтах.
Виберіть ролик із найбільшою кількістю переглядів і почитайте під ним коментарі – високою є ймовірність того, що серед тих, хто переглянув відео, є люди, які бачили оригінал і навіть розмістили на нього посилання.
Крім того, звертайте увагу на деталі на відео – назви об’єктів, автомобільні номери, вуличні таблички. За ними часто можна визначити, про що насправді йдеться.
І ще одна порада: завжди ставтеся скептично до будь-яких повідомлень в інтернеті, або соцмережах.
Немає коментарів:
Дописати коментар